Szakdolgozatok és évfolyamdolgozatok
Amiről itt olvashatsz:
tézis szempontok | határidők | formai és tartalmi követelmények
A szakdolgozat megírása során a hallgató bizonyítja, hogy többévnyi tanulás után képes valamely teológiai szakterületen belül egy általa kiválasztott témát szakirányának megfelelő ménységben (BA és MA szinten különböző elvárásoknak megfelelve) a tudományos követelményrendszet szem előtt tartva bemutatni. A szakdolgozat megírásához a PPHF gyakorlatának köszönhetően az évfolyamdolgozatok rendszere jelentősen megkönnyítheti a kutatómunkát, mivel minden hallgatónak második évtől kezdődően félévente évfolyamdolgozatot kell írnia. Ezek a dolgozatok, amennyiben egy szakterületen belül választott témából születnek, évről-évre egymásra épülve elvezethetnek a szakdolgozati kutatás megalapozásához, s íly módon jelentősen megkönnyíthetik a szakdolgozat összeállítását.
Új határidők
Júniusi végzéshez
Tézis beadása | OKTÓBER 14. |
Végleges szakdolgozat leadása | MÁJUS 1. |
A témavezető bírálata | JÚNIUS 5. |
A másodbíráló bírálta: | JÚNIUS 5. |
Bekötött dolgozat leadása a TO-n | JÚNIUS 10. |
Januári végzéshez
Tézis beadása | MÁRCIUS 14. |
Végleges szakdolgozat leadása | DECEMBER 1. |
A témavezető bírálata | JANUÁR 5. |
A másodbíráló bírálata | JANUÁR 5. |
Bekötött dolgozat leadása a TO-n | JANUÁR 10. |
Tézis szempontok
A hallgató a dolgozattervét az alábbiak szerint köteles elkészíteni:
a) Legkésőbb a szakdolgozat benyújtását megelőző félévben témavezetőt és a témavezetővel egyetértésben dolgozati témát kell választania. Az utolsó évfolyamdolgozati kurzus értékelésének feltétele, hogy a hallgató dolgozata függelékében szakdolgozatának témáját és témavezetőjét megnevezi.
b) A témavezető irányításával meg kell jelölnie dolgozata címét és ki kell dolgoznia dolgozata tézisét. A tézis a szakdolgozat logikai vázát jelenti, amelynek tartalmaznia kell:
– a dolgozat témaválasztásának teológiai, illetve pasztorális indoklását,
– a dolgozatban vizsgált kérdés pontos megfogalmazását,
– a vizsgált kérdés megválaszolásában követett módszert,
– a vizsgált kérdés megválaszolásának lépéseit és az azokhoz használt fő forrásokat,
– a szakdolgozat irodalomjegyzékét.
A teológia, mint tudomány: milyen kérdésekkel foglalkozik, hogy épül fel, miből és hogyan érvel?
A teológia szó „Istenről való beszéd”-et jelent, a teológia mint tudomány tehát Istenről szól, akiről a Szentírás is azt mondja, hogy soha senki nem látta (vö. 1Ján 4,12), aki tehát az érzékeink számára felfoghatatlan. Szép kis tudomány – mondhatná bárki -, olyanról beszélni, akiről semmi biztosat nem mondhatunk, akire nincsenek is megfelelő szavak.
Teológia alatt keresztény, azon belül pedig katolikus teológiát értünk. Ennek a teológiának két alapigazság (axióma) az alapja.
Az egyik az, hogy bár Isten az érzékeink számára felfoghatatlan, de van róla tapasztalásunk, részben a teremtett világból, részben pedig benső megtapasztalásból. A másik pedig az, hogy az ember a történelemben találkozott Istennel, mert Isten a tér-idő meghatározott pontjain önszántából feltárulkozott előtte (= kinyilatkoztatás).
Az első alapigazságból az következik, hogy az emberi gondolkodásban benne van az az erő, amellyel az alkotót az alkotásából (a világból és az emberből) képes felismerni. A második alapigazságból pedig az következik, hogy a történelmi kinyilatkoztatást megismerve, megértve és magunkra értelmezve lehetséges Istenhez eljutni, vele kapcsolatot és életközösséget teremteni.
A teológia szerkezete
Ezzel előttünk is áll a teológia szerkezete: a források megismerése, értelmezése, az ismeretek rendszerezése és azok alkalmazása. Ennek felel meg a főiskola oktatási és tudományos felépítése is, a tanszékek rendszere.
A források feltárása
- Az egyik forrás tehát a gondolkodásban rejlő erő, a világ és önmagunk mélyebb megismerése, megértése. Ezzel foglalkozik a filozófia, amely a legalapvetőbb kérdéseket teszi fel. Mit jelent az, hogy valami „van”? Lehetséges-e bármit is megismerni? Lehet-e gondolkodással Istenhez eljutni? Ki az ember? Mik a helyes gondolkodás szabályai? Önmagunk és a társadalom megismerését szolgálja a pszichológia és a szociológia is.
- A másik forrás a történelmi kinyilatkoztatás. Ennek eseményei élő hagyományként jutottak el hozzánk, amely a Bibliára támaszkodik. A szentírástudomány (a biblikum) a Szentírás könyveinek eredeti értelmét tárja fel, és kínálja fel továbbgondolásra.
- A források és a rendszerezés között teremt hidat az egyháztörténelem, amely bemutatja, hogyan értették és élték meg a hitet a kezdetektől napjainkig.
Az ismeretek rendszerezése
- Mindazt, ami a hit tárgya, amit a kinyilatkoztatásból Istenről, emberről, egyházról, világról, jövőről megtudhatunk, a dogmatika rendszerezi. Ez a teológia csúcsa, ide futnak be a források, és innen ered ismereteink minden gyakorlati alkalmazása.
- A rendszerezés szintjéhez tartozik az erkölcsteológia (morális) is, amely a kinyilatkoztatást az emberi döntés és cselekvés szempontjából rendszerezi: hogyan ismerjük fel a helyest és a helytelent, milyen választ vár tőlünk Isten.
- Még mindig a rendszerezés szintjéhez tartozik egy sajátos tárgy, a fundamentális is, amely „kívülről” tekint a hitre, a hit lehetőségét, értelmes voltát vizsgálja.
Az ismeretek alkalmazása
A teológia harmadik szintje, az alkalmazott teológia az egyház életére, tevékenységére alkalmazza, amit a forrásokból és a rendszeres (szisztematikus) teológiából megismertünk:
- Milyen legyen az egyház lelkipásztorkodása, evangelizációs tevékenysége – ezzel foglalkozik a pasztorális.
- Hogyan kell a hitet átadni, tanítani – ez a kateketika témája.
- Hogyan jelenik meg a hitünk tartalma és Istennel való kapcsolatunk az istentiszteletben – ez a liturgika tárgya.
- Milyen legyen az egyház rendje, felépítése, belső életének szabályai – ez az egyházjog területe.
Sok egyéb kérdés is tartozik még az alkalmazott teológiához (pld. missziológia, ökumenikus teológia, aszketika, stb.), amelyek az egyház lelkipásztorkodása, illetve a hívő élet egy-egy sajátos problémájával foglalkoznak.
A teológia módszere
A kettős forrásból következően a teológia érvelése is alapvetően két utat követ. Az egyik a módszeres gondolkodás, a másik a történelmi megismerés útja. Ebben a tudományban nem lehet a vizsgált jelenséget reprodukálni (egy kísérletben életre kelteni vagy megismételni), ezért itt különös jelentősége van a következetes gondolkodásnak. A filozófiának nemcsak abban van szerepe, hogy belőle megismerjük az alapvető kérdéseket, de abban is, hogy általa megtanulunk világosan, következetesen gondolkodni, rendszerezni, érvelni.
A történelmi kinyilatkoztatást helyesen csak történeti módszerekkel tudjuk a maga eredeti voltában megérteni. A megismerés itt azt jelenti, hogy meg kell tanulnunk forrásszövegekkel bánni: elemezni, értelmezni őket, elhelyezni a maguk korában, felismerni belőlük azt a közösséget, környezetet, amely írta és használta a Szentírás könyveit, illetve az egyháztörténelem dokumentumait.
A teológia és a személyes hit kapcsolata
Szigorúan tudományos értelemben véve a teológia és a személyes hit között nincs közvetlen kapcsolat. Az erős személyes hit nem garancia a teológia művelésére, és fordítva: elvileg személyes hit nélkül is lehet a teológiát művelni, ha valaki legalább gondolatkísérletként elfogadja annak axiómáit, és megfelelő alapossággal és módszerességgel jár el.
Ugyanakkor személyes hit nélkül a teológia művelésének nem sok értelme van, hiszen ennek a tudománynak az a célja, hogy intellektuálisan megalapozza és megerősítse az élő hitet; képessé tegyen minket arra, hogy a hitet másoknak átadjuk, elmagyarázzuk, a hittel kapcsolatos kérdéseikre válaszolni tudjunk.